Afbeelding

Rare jongens, die systeemdenkers

VSV

In het Regionaal Meld- en Coördinatiecentrum Rivierenland werken lokale gemeente en onderwijs samen om te voorkomen dat jongeren voortijdig zonder diploma de school verlaten (de zogenaamde vsv-ers). Dat is natuurlijk een uitstekende zaak, want als je elkaar kent kun je veel meer voor elkaar betekenen, zeker als je er zelf niet helemaal uitkomt. Het is ook een goede zaak dat er gedetailleerde cijfers worden bijgehouden en dat – als je door je inzet voorkomt dat er uitval is – daarvoor een financiële bijdrage krijgt. Meten is immers weten.

Streefcijfers

In de laatste en definitieve meting van 2018 vernamen wij, dat ROC Rivor voor één categorie het streefcijfer net niet had gehaald, er bleek één uitvaller te veel te zijn, waardoor de financiële bijdrage van € 50.000 komt te vervallen. Ondanks alle inspanning en succes voor veel andere deelnemers, was het ons kennelijk niet voldoende gelukt uitval te voorkomen en afspraak is afspraak, toch?

Groenpluk

De uitkomst voelde echter niet goed, want elke jongere die uitvalt is er één te veel. We besloten de uitvallers nogmaals grondig te bekijken: een paar jongeren zijn direct van school – zonder diploma – aan het werk gegaan. Voor de vsv-meting was het helder; zonder diploma van school is een plus in de telling.

Maar wat blijkt: werkgevers zijn in deze tijd van krapte bewust op zoek naar bijna opgeleide jongeren en bieden hen een goede baan, met een goed salaris (de zogenaamde groenpluk). Werkgevers, zeker in het MKB binnen Rivierenland, hechten steeds vaker belang aan voor hen belangrijke onderdelen van de opleiding in combinatie met de competenties, en minder of niet aan een eindkwalificatie. Als jongeren bereid zijn om tijdens het werk nog te leren krijgen zij vaak een baangarantie. Als school zijn we daar niet altijd blij mee en blijven benadrukken dat het behalen van het diploma erg belangrijk is, zeker als straks de conjunctuur wat terugloopt. Tegelijkertijd moeten we ons afvragen of wij op deze ontwikkeling kunnen anticiperen en op onderdelen van ons onderwijs kwaliteitscertificaten – of iets vergelijkbaars – kunnen leveren, die als je ze stapelt ook tot een diploma kunnen leiden.

Meten = weten

Dat betekent dan ook iets voor het meten van vsv. Immers als meten = weten is, dan is

weten = meten ook waar. Het = teken heeft een communicatieve of ommekeer eigenschap. Als je consequent bent, dan zou een goede verklaring van het WETEN (de student werkt NU zonder diploma en dat is haar/zijn vrijwillige keuze) moeten leiden tot het NIET meetellen van vervroegde uitval of tot andere beargumenteerde categorieën van uitstroom. Dan is de “uitval” van dit soort jongeren met als gevolg het missen van een gehele premie, wel zuur, terwijl de inspanning voor al die anderen natuurlijk wel is geslaagd.

Kennelijk is in deze rationele systeemwereld meten = weten wel waar, maar weten = meten een stuk minder. Wij blijven gewoon ALLE jongeren volgen en als ze aan het werk gaan zullen we ze aanmoedigen zo af en toe eens extra kennis en vaardigheden bij het ROC te komen halen, zodat zij – op termijn – toch die gewenste kwalificatie behalen.

Het doet me denken aan een grootmacht die een heel gebied heeft veroverd en waar zich één klein dorpje heldhaftig heeft verdedigd.

Tja, toch rare jongens, die systeemdenkers!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *